מערכת מתזי מים אוטומטית (ספרינקלרים) היא אחת השיטות היעילות לשליטה או דיכוי שריפה. מערכת ספרינקלרים בבית תוכל לעצור את השריפה כבר בתחילתה, לפני שתתפשט לשאר הבניין.

מה הם מתזי מים (ספרינקלרים)?

מערכת מתזי מים אוטומטית (ספרינקלרים) בנויה מרשת של צינורות בקירות ובתקרות אשר להם ראשי ספרינקלר המספקים הגנה למסדרונות, חדרים, מדרגות, ואזורים נוספים בבניין. ברוב המערכות, הצינורות תמיד מלאים במים לכיבוי השריפה באופן מיידי. לפעמים מוסתרים הספרינקלרים מאחורי לוחיות מתכת קטנות בקירות ובתקרות. אפילו אם אינך יכול לראות את ראשי הספרינקלרים, הם שם ומסוגלים לרסס מים על השריפה.

מדוע ספרינקלרים חשובים להצלת חיים?

ספרינקלרים אינם באים במקום גורמים אנושיים, הם נכנסים לעבודה מיידית להקטנת הסכנה. ספרינקלרים מונעים את התפתחותן המהירה של שריפות בעלות חום רב, אשר מסוגלות ללכוד ולהרוג כמות גדולה מאוכלוסיית הבניין.

כיצד ספרינקלר עובד?

ספרינקלרים בדרך כלל ממוקמים במפלס התקרה בבניינים. הספרינקלר הנפוץ ביותר הינו בעל אמפולה מזכוכית המלאה בנוזל על בסיס גליצרין אשר מתרחב בחום. נוזל זה מתוכנן להתפשט בחום ולשבור את האמפולה בטמפרטורה מסוימת. השסתום נדחף החוצה על ידי לחץ המים. המים מותזים על לוחית הפיזור, אשר מתוכננת להפיץ אותו באופן שווה. מים ימשיכו לזרום עד שהברז הראשי ייסגר. מערכת הספרינקלרים מתוכננת לספק כמות מסוימת של מים למטר רבוע בהתבסס על הסיכון עליו היא מגנה.

כמה ספרינקלרים פועלים בשריפה?

למרות הדעה הרווחת, בדרך כלל רק ספרינקלר אחד או שניים נפתחים ומזרימים מים לכיבוי השריפה; לא כל הספרינקלרים נפתחים בבת אחת והם אינם מתוכננים לפעול כולם באופן מיידי!

מהי כמות המים שיוצאת מראש ספרינקלר?

כמות המים היוצאת מראש ספרינקלר פחותה בהרבה מכמות המים היוצאת מזרנוק כיבוי, אך יש לקחת בחשבון את נזק האש שיכול להיגרם אם ראש הספרינקלר לא יעבוד וישלוט בשריפה .

מה יעילותם של הספרינקלרים?

לפי ה- The National Fire Protection Association) NFPA), מערכת ספרינקלרים אוטומטית הינה החלק היעיל ביותר מתוך תכנון מערכות כולל לבניין בנושא בטיחות אש. הספרינקלרים מקטינים את הסיכוי למקרה מוות בחצי עד שני-שליש האחוזים בכל מקום בו הם מותקנים. מערכת ספרינקלרים מציעה את הרמה הגבוה ביותר של הגנה מאחר והם שולטים במקור השריפה בחדר מיידית, עוזרים במניעת התפשטות האש, ולפעמים מכבים אותה לפני ששרותי הכבאות מגיעים.

האם ספרינקלרים יכולים להנזק?

מאחר והספרינקלרים הינם אלמנט מחוספס, אין לגעת בהם או לעשות בהם שימוש אחר מהייעוד המקורי שלהם. לדוגמא, אין לתלות מעילים או חפצים אחרים על ראש ספרינקלר, מאחר והמתלה יכול בטעות לפגוע באמפולה/לוחית המתכת ולפתוח את ראש הספרינקלר. במידה וספרינקלר מכוסה, זה עלול לגרום לחיווי מוטעה של הקטנת החום העולה מהדליקה ולפתיחה מאוחרת של הספרינקלר.

מדוע הבית שלי צריך ספרינקלרים?

בדרך כלל לא הבניין בוער בשריפות קריטיות, אלא תכולתו, כדוגמת בגדים ורהיטים. מערכת ספרינקלרים תעצור את השריפה כבר בתחילתה, לפני שתהיה באפשרותה להתפשט לאזורים נרחבים בבניין.