מנדפים

מהן מערכות כיבוי אש אוטומטיות למנדפים?
פרוש המילה מנדפים בעברית מובנת יותר במילה ארובות ותפקידן לנדף את העשן והאדים מכלי הבישול שנמצאים מתחתם במטבח.
כגון: מטגנות, להבות (כיריים), מנגל פחמים גז או חשמלי וכו' .
העשן והאדים שעולים דרך המנדף מכילים בתוכם שמן, שומן וחומרים דליקים אחרים שנדבקים לדפנות המנדף יחד עם כליי הבישול והטיגון שגם הם מלאים בשמנים ופחמים שפועלים על גז וחשמל בעל מתח גבוה יוצרים אזור בעל רמת סיכון גבוה לדלקה שכמעט בלתי אפשרי לכבות אותה ללא המכשור הנכון וכאן נכנסת לתפקידה מערכת כיבוי למנדפים.

תפקידי מערכת כיבוי למנדפים
מערכת כיבוי למנדפים מכילה מיכל כיבוי בעל נוזל מיוחד המותאם לטיפול בדלקות של שומן שחונק את האוויר סביבו ואין לו מוליכות חשמלית בגלל הקרבה לאזור בעל מתח גבוהה והקרבה לשקעים של מכשירי הבישול .

חלקה השני של מערכת כיבוי למנדפים הוא ראש ההפעלה שנותן את הפקודה למיכל לפרוק בעת הצורך על ידי גלאים מיוחדים הפורקים בטמפרטורה גבוהה ומותאמים לאזורי בישול וטיגון טמפרטורת הפריקה שלהם נעה בין 350 ל 450 פרנהייט כך שללא שרפה אמתית הם לא ייפרקו את המערכת הגלאים במערכת כיבוי למנדפים ממוקמים בתוך המנדף קרוב לפתחי הארובה באזור היניקה ומעל המכשירים.

את הגלאים במערכת כיבוי למנדף יש להחליף אחת לשנה מפני שעודפי שומן נדבקים אליהם במשך הזמן ומשבשים את פעילותם .

הצינור השני שמחובר למיכל הכיבוי במערכת כיבוי למנדף הוא צינור המתיזים הנקראים גם נחירים מתיזים אלו מכוונים לכל מקום במנדף ואל מכשירי הבישול ויוצרים כיסוי מלא על כל חלקיו.

תפקיד המתיזים במערכת כיבוי אש למנדפים הוא להתיז את נוזל הכיבוי בעת פריקת מערכת הכיבוי אש למנדף. כל מתיז המורכב במנדף מותאם לאזור אליו הוא מכוון סוגי המתיזים במערכת כיבוי למנדפים מחולקים לפי קטגוריות של גודל עומק ומרחק .

במכשירי בישול בעלי שמן עמוק כגון מטגנות ,גודל המתיז וקיבולת ההתזה יהיו גדולים יותר מפני שגודל האש במקרה של שרפה במנדף גדולה יותר. יתר המתיזים במערכת כיבוי למנדפים מכוונים אל האזורים של המנדף עצמו באזור הארובה כלפי מעלה ובאזור הפילטרים (פלנום)מהצד ,כך נוצר כיסוי מלא ובעת פעולה של מערכת כיבוי למנדפים כולם פועלים יחד וגם באזור של המנדף שאין בו אש החומר מפוזר כך שלא תיווצר התלקחות .

החלק השלישי במערכת כיבוי אוטומטי למנדף הוא לא כל כך אוטומטי ובעצם בא להחליף את הפעולה האוטומטית של הגלאים בפעולה ידנית . רכיב זה נקרא ידית הפעלה .

ידית זו מחוברת כמו הגלאים אל ראש ההפעלה מצד אחד והיא עצמה מונחת באזור של יציאה מהמטבח המאפשר מילוט במקרה של שרפה בצד האחר . במקרה של שרפה כאשר אנו רואים שמערכת כיבוי למנדף לא עובדת בצורה אוטומטית אנו ניגשים להפעילה ידנית ונמלטים.